Naar hoofdcontent

Direct Regelen

Vragen

Aanbod

Artikelen

Informatie & regelen

Over woonstad

landingpages-title

Populair

We konden helaas geen resultaten vinden voor '{{query}}'

Zoektips

  • Controleer de spelling
  • Kies een ander zoekwoord
  • Type in losse woorden 

Samen werken aan het Justus van Effenkwartier

Onderdeel van Verbouwen en onderhoud

Justus van Effenkwartier

De afgelopen jaren is er veel te doen geweest om de warmte-koudeopslag (WKO-installatie) in het Justus van Effenkwartier. Bewoners ervaren problemen met de verwarming. Woonstad Rotterdam heeft geprobeerd om de wintermaanden zo aangenaam mogelijk te maken, maar er moet een blijvende oplossing komen. Daar gaan we mee aan de slag.

De opening van het Justus van Effenkwartier op 1 september 1922 was een mijlpaal. Het woonblok in Spangen, van architect Michiel Brinkman, was het eerste gebouw van Nederland met een galerij. Waar veel Rotterdammers in portiekwoningen met meerdere gezinnen op één trap woonden, hadden ze in het Justus van Effenblok het gevoel van een vrije eengezinswoning met een eigen voordeur. Inmiddels bestaat het Justus van Effenkwartier al meer dan 100 jaar.


Inmiddels is het ‘Justuskwartier’ een Rijksmonument. Woonstad Rotterdam renoveerde het gebouw in 2012 en installeerde een moderne WKO-installatie. Op deze manier wilden we het woongebouw klaarmaken voor de toekomst én verduurzamen.

Speelt de video niet automatisch af? Bekijk de video dan hier.

Problemen met verwarming en een brandbrief

Helaas hebben we sinds de renovatie veel klachten gekregen over de verwarming. De woning wordt niet goed verwarmd of er zijn grote verschillen in temperatuur tussen kamers. Daarom hebben we de afgelopen jaren geprobeerd om de problemen op te lossen. We hebben bijvoorbeeld een speciale monteur ingehuurd en gasgestookte cv-ketels geïnstalleerd om de om de levering van warmte te kunnen garanderen. We waren continu met bewoners in gesprek, zodat we het ongemak konden oplossen.

Wat is een WKO-installatie en hoe werkt deze in het Justus van Effenkwartier?  

 Speelt de video niet automatisch af? Bekijk de video dan hier.

Helaas waren de maatregelen niet voldoende. Een aantal bewoners stuurde begin 2024 een brandbrief aan het bestuur van Woonstad. Naar aanleiding van deze brief hebben we bewoners uitgenodigd om samen te kijken naar een oplossing. Dit was een open, eerlijk en direct gesprek. Het signaal was duidelijk en we gaan aan de slag om de problemen definitief op te lossen.  

Wat gaan we doen?

De WKO-installatie, zoals die nu is, is niet voldoende om een gebouw als het Justus van Effen te verwarmen. Het complex is prachtig en is met recht een Rijksmonument, maar dat betekent ook dat er een aantal uitdagingen is voor de verwarming zoals dunne muren met één laag stenen of ramen van enkelglas en veel koudebruggen.

Daarnaast zijn er ontzettend veel regels en voorwaarden voor de aanpak van een gebouw als Justus van Effen. Dat is de reden waarom we terughoudend zijn met projecten bij Rijksmonumenten. Bij dit project is het ons doel om, ondanks de uitdagingen, ons uiterste best te doen om te kijken naar wat juist wél kan.

We voeren de volgende taken uit:

1. Installatiebedrijf Mampaey gaat in alle woningen de installatie opnieuw inregelen. Ook zal Mampaey de badkamerradiatorkraan en twee afsluiters in de meterkast vervangen. Dit zorgt ervoor dat het temperatuurverschil tussen kamers verkleint, als dat verschil er is;

2. Een onafhankelijke WKO-specialist doet onderzoek naar wat we kunnen en moeten veranderen om de problemen op te lossen. De aanbevelingen nemen we over en voeren we uit;

3. We maken afspraken met Mampaey, zodat we sneller kunnen reageren op reparatieverzoeken en we kijken naar een manier om bewoners beter te informeren over storingen in de woning en problemen met de thermometers;

4. Informatie over het gebruik van een WKO-installatie is altijd beschikbaar voor de bewoners;

5. We kijken naar een goede manier om bewoners te compenseren voor het ongemak. Dit moet op een gelijkwaardige en rechtvaardige manier gebeuren. Niet iedereen heeft evenveel last van de WKO-installatie. Zo zijn er ook genoeg bewoners die helemaal geen problemen ervaren.

Samen met de bewoners 

Naar aanleiding van de uitnodiging van Woonstad Rotterdam kwam een aantal bewoners bij elkaar en vormt nu een bewonersgroep.  

De problemen bij de Justus van Effen nemen we hoog op. Daarom hebben we nu een speciaal projectteam om de problemen met de WKO-installatie op te lossen. Dit team werkt nauw samen met de bewonersgroep.   

We communiceren maandelijks de voortgang met de bewoners.

 

Meer informatie

  • Planning (onder voorbehoud)
    • Tot en met begin zomer: Inregelen van de warmte-installatie.
    • Voorjaar en zomer 2024 (2e en 3e kwartaal): Onderzoek opstellen, samen met de bewonersgroep: Wat willen we weten, waarom willen we het weten en hoe komen we daarachter?
    • Zomer 2024 (2e en 3e kwartaal): Onderzoek van een onafhankelijke WKO-specialist met aanbevelingen.
    • Einde van 2024 (3e en 4e kwartaal): Plan van aanpak maken, samen met de bewonersgroep.
    • Wanneer de werkzaamheden plaatsvinden, hangt af van de grootte van het project. Daarom komen we hier later op terug als duidelijk is wat er moet gebeuren en wat de werkzaamheden vragen van Woonstad, haar partners en de bewoners.
    • Na de uitvoering van de maatregelen en werkzaamheden komt er een evaluatie: Merken bewoners het verschil?
    • Door het hele project heen: Andere hulpvragen die opkomen, behandelen.
  • Contact

    Ben je bewoner in het Justus van Effenkwartier en heb je een vraag? Neem dan contact op met 010 – 440 8800 en vraag naar Giorgio Slager of stuur een e-mail naar info@woonstadrotterdam.nl met als onderwerp “Justus van Effen WKO - Giorgio Slager” 

    Mocht je naar aanleiding van de informatie op deze pagina nog feedback hebben of informatie missen, neem dan ook contact op. We willen de projectpagina zo volledig mogelijk maken voor de bewoners van het Justus van Effenkwartier en we staan open voor opmerkingen en toevoegingen. 

  • Veel gestelde vragen en antwoorden

    Hoe werkt een WKO-installatie?

    Een WKO-installatie bestaat uit twee bronnen: een warmtepomp en een afgifte systeem. Dit is een installatie met vloerverwarming.  

    In de winterperiode wordt het water uit de warmtebron opgepompt en gaat het naar de warmtepomp waar het water verder wordt opgewarmd naar een tempratuur van maximaal 50 graden °C. Het opgewarmde water gaat vervolgens naar het afgiftesysteem.

    In de zomerperiode wordt het water uit de koudebron opgepompt en gaat het via een warmtewisselaar naar de woningen. De koeling en verwarming vindt plaats via de vloer. Bij koeling moet je dus niet denken aan een airco waarbij koele lucht door de woning wordt geblazen.

    Wat kan ik zelf doen om een WKO-installatie goed te laten werken?

    De stand op de thermostaat zo min mogelijk veranderen. De vloeren doen er lang over om warm of koud te worden. Wanneer je in de winterperiode een aangename temperatuur hebt bereikt, laat de thermostaat dan zo veel mogelijk met rust. Hetzelfde geldt voor de periode waarin je wilt koelen. Dit betekent dus niet in de nacht een andere temperatuur dan overdag.

    Hoe zie je dat de verwarming werkt?

    Op de Kampstrup meter kunnen bewoners de aanvoer- en retourtemperatuur zien en het aantal liters wat er door de vloer stroomt bijhouden. Als de hoeveelheid liter op nul staat werkt de verwarming niet. De hoeveelheden verschillen wel per woning, omdat de ene woning groter is dan de andere. De hoeveelheid water per dag kan ook schommelen. In de meterkast is er ook een knop met een V erop. Dit staat voor verwarming. Als de verwarming werkt is deze knop open, dat kun je zien aan de blauwe rand.

    Wat moet ik doen als de verwarming niet werkt?

    Als alleen in jouw woning de storing is, neem je contact op met Mampaey door te bellen naar 078 652 24 33. Hebben meerdere buren er last van? Dan neem je contact op met Essent door te bellen naar 088 85 112 41.

    Hoe zie je dat de koeling werkt?

    Op de Kampstrup meter kunnen bewoners de aanvoer- en retourtemperatuur zien en het aantal liters wat er door de vloer stroomt bijhouden. Als de hoeveelheid liter op nul staat werkt de koeling niet. De hoeveelheden verschillen wel per woning, omdat de ene woning groter is dan de andere. De hoeveelheid water per dag kan ook schommelen. In de meterkast is er ook een knop met een K erop. Dit staat voor koeling. Als de koeling werkt is deze knop open, dat kun je zien aan de blauwe rand.

    Wat moet ik doen als de verkoeling niet werkt?

    Als alleen in jouw woning de storing is, neem je contact op met Mampaey door te bellen naar 078 652 24 33. Hebben meerdere buren er last van? Dan neem je contact op met Essent door te bellen naar 088 85 112 41.

    Wat moet ik doen als ik per ongeluk zelf iets aan de installatie verander (inregelen van leidingen etc.)?

    We vragen je om niet aan de installatie te zitten en alleen de thermostaat te bedienen. Wanneer je als bewoner toch veranderingen aan de installatie aanbrengt heeft dit gevolgen voor hoe de installatie werkt. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor alle andere bewoners in het gebouw. Ons verzoek is om niet aan de installatie te zitten. Denk je dat er iets niet klopt? Neem dan altijd contact op met Mampaey door te bellen naar 078 652 24 33.

    Waarom kan het woongebouw niet helemaal gerenoveerd worden?

    De problemen die bewoners ervaren met de WKO-installatie willen wij oplossen door de bron aan te pakken. Met het woongebouw zelf is in principe niks mis. Het woongebouw uit 1922 heeft enkel glas, koudebruggen in de architectuur en muren die opgebouwd zijn uit één laag bakstenen. Dat is normaal voor een gebouw uit die tijd. Dit is geen probleem als de WKO-installatie werkt zoals deze hoort te werken. Daarom leggen we daar nu onze focus op. Ook is het Justus van Effencomplex een Rijksmonument. Dit betekent dat de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed toestemming moet geven voordat wij het gebouw renoveren.

    Wat is een Rijksmonument (monumentaal pand) en wie bepaalt dit?

    Een rijksmonument is een gebouw dat nationaal belangrijk is. Dit kan door wetenschappelijke eigenschappen, cultuurhistorische waarde of vanwege het uiterlijk. In het geval van het Justus van Effen is dit onder andere vanwege de gemeenschappelijke voorzieningen (badhuis) en "straat op hoogte"; de eerste galerij van Nederland. Dit heeft veel architectuur hierna beïnvloed.

    Waar moet ik rekening mee houden als ik in een monumentaal pand woon?

    De uitstraling en architectonische onderdelen van het gebouw zijn van grote cultuurhistorische waarde. Voor alle aanpassingen die wij als eigenaar willen doen, is toestemming nodig van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed.

Woonstad op je startscherm
Wil je de volgende keer gelijk ingelogd zijn? Installeer de app.