Veel gestelde vragen en antwoorden Thorbeckestraat
Er is een brand uitgebroken in jouw woongebouw aan de Thorbeckestraat. Gelukkig kunnen we melden dat alle bewoners veilig zijn. De hulpdiensten, partners en onze collega’s hebben de bewoners opgevangen.
Wij begrijpen dat je ongerust bent en veel vragen hebt. Op deze pagina vind je veel gestelde vragen en antwoorden.
Vragen over de situatie
-
Wat is er gebeurd? Hoe is het ontstaan?
In de nacht van 31 oktober op 1 november is er brand ontstaan in een woning aan de Thorbeckestraat. Ook bewoners aan de Burgemeester Hoffmanplein zijn getroffen door de brand. Het ontstaan van de brand is nog onbekend.
-
Is iedereen veilig?
Ja, gelukkig zijn alle bewoners veilig en verblijven tijdelijk in een hotel of bij familie/vrienden.
-
Kunnen we echt niet naar onze woning? En als ik mijn persoonlijke spullen wil halen?
Nee, nu niet. Het onderzoek naar de staat van de woningen loopt nog. Die zijn nu niet veilig verklaard. Zodra dit wel zo is en dit kan, mag je de woning onder begeleiding in om spullen te pakken. Je hoort van ons.
-
Moet ik mijn huur betalen?
Als je woning onbewoonbaar is verklaard wordt de huurbetaling voor deze woning stop gezet. Pas als je in een andere woning zit ga je weer huur betalen.
-
Moet ik mijn gas/water/licht opzeggen?
Je kunt je gas/water/licht stopzetten als je woning in de Thorbeckestraat onbewoonbaar is verklaard. Dit doe je bij je energieleverancier.
Let op: het gaat om het opzeggen van je contract, niet pauzeren. Controleer de voorwaarden van je energieleverancier voor het opzeggen.
- Heb je een Slimme Meter? Dan hoef je geen meterstanden door te geven.
- Heb je geen Slimme Meter? Dan kijken we of de meterstanden nog leesbaar zijn en krijg je de meterstanden van ons.
- Kunnen we de meterstanden niet meer lezen? Je krijgt van ons een verklaring van onbewoonbaarheid. Hiermee kun je ook de gas/water/licht opzeggen.
-
Welke woningen zijn onbewoonbaar?
Bewoners waarvan de woningen onbewoonbaar worden verklaard, worden hierover geinformeerd.
-
Wat gaan jullie doen met de beschadigde woningen?
We gaan alle beschadigde woningen herstellen. Hoe lang dit duurt verschilt per woning.
-
Wat gebeurt er met de spullen die in mijn (niet bewoonbare) woning zijn achtergebleven?
Bewoners met een inboedelverzekering kunnen deze spullen opgeven bij de verzekering.
-
Het gebouw is nu gevoeliger voor inbraak. Houden jullie hier rekening mee en nemen jullie extra veiligheidsmaatregelen?
Ja, de politie en handhaving houden het woongebouw extra goed in de gaten tijdens de herstelwerkzaamheden. Als zij portiekdeuren open zien staan sluiten zij deze. Als omwonenden zelf iets verdachts zien kunnen ze 112 bellen.
-
Mijn brievenbus is niet meer bruikbaar. Hoe ontvang ik mijn post?
Bij de woningen in de Thorbeckestraat plaatsen we zo snel mogelijk tijdelijke brievenbussen. Hier krijgen de bewoners een sleutel van zodat zij post kunnen ontvangen.
-
Hoe kom ik bij alle informatie als ik geen internet heb?
Je kunt gebruik maken van internet in het hotel of in Huis van de Wijk. We delen informatie ook via SMS en op papier.
-
Ik zit in het hotel. Daar moet ik vrijdag uitchecken. Is er al meer bekend of ik daar langer kan blijven?
Ja, je mag daar tot vrijdag 15 november blijven. De kosten hiervan kun je opgeven bij je verzekering. Na 15 november bekijken we de situatie opnieuw.
-
Kunnen we in de berging?
De bergingen die buiten de hekken (met doeken) liggen zijn bereikbaar. De bergingen die niet buiten de hekken liggen zijn dit niet.
-
Ik heb spullen nodig, maar ik heb geen geld. Waar kan ik terecht?
Je kunt terecht bij buurtinitiatief "Iedereen Aan Boord". Daar zijn door buurtbewoners kleding en andere noodzakelijke spullen ingezameld voor getroffen bewoners. Kijk voor meer informatie op https://www.iedereenaanboord.nu of mail naar post@iedereenaanboord.nu.
Vragen over de verzekering
-
Moet ik ook aangifte doen voor de verzekering?
Als de inboedelverzekering daar zelf om vraagt moeten bewoners ook zelf daar aangifte over doen.
-
Wat kan ik bij mijn verzekering indienen?
Dat hangt af van jouw verzekering. Via je inboedelverzekering kan je hulp krijgen bij vergoeding voor spullen als kleding, meubels, elektronische apparaten, huishoudelijke apparaten, documenten en andere persoonlijke spullen.
-
Welke kosten worden door mijn verzekering gedekt?
Dat hangt af van jouw verzekering. Naast de spullen in je woning helpen ze misschien bij de kosten van tijdelijke overnachting. Neem voor een duidelijk antwoord contact op met jouw verzekering.
-
Wat als ik geen inboedelverzekering heb?
Dan kan je aanspraak maken op Bijzondere Bijstand. Kom je hier niet voor in aanmerking, neem dan contact op met de sociaal beheerder. Samen kunnen we kijken naar jouw situatie en de mogelijkheden.
-
Wordt mijn tijdelijke woning gedekt door de verzekering?
Nee, je betaalt huur voor de tijdelijke woning. Maar deze huur is niet hoger dan je eigen huur, en de huur van je eigen woning wordt stopgezet. Je betaalt dus geen dubbele huur, en niet meer huur dan je gewend bent.
-
Wat als mijn verzekeraar meer informatie nodig heeft of iets afwijst?
Laat het Woonstad weten.
-
Wat als mijn verzekeraar niet alles volledig dekt?
Laat het Woonstad weten.
-
Hoe zit het met de veiligheid van de spullen in de woning/het bedrijfspad?
De aannemer is bezig met de woningen dichtzetten.
-
Moet ik betalen voor tijdelijke opvang door de brand?
Jouw inboedelverzekering vergoedt jouw tijdelijke opvang. Dit is dus afhankelijk van je verzekering. Als je geen inboedelverzekering hebt, kijken we of we samen tot een oplossing kunnen komen.
-
Moet ik betalen als mijn woning gerenoveerd moet worden?
Nee, hier hoef je niet voor te betalen.
-
Ik heb tijdelijk bij mijn familie gewoond. Zij hebben hierdoor hogere kosten. Vergoeden jullie deze?
Nee, deze kosten vergoeden wij niet. Zo lang je woning onbewoonbaar is en je geen andere woning hebt, hoef je vanaf 1 november geen huur te betalen. Dit geld kun je gebruiken om de extra gemaakte kosten van familie of vrienden te vergoeden.
-
Ik verblijf tijdelijk in een hotel. Welk kosten voor eten en drinken betalen jullie?
Ontbijt is inbegrepen. De kosten voor avondeten en drinken zijn maximaal €30,- per persoon, per dag. Alles wat je meer besteed moet jezelf betalen.
-
Ik ben hoofdhuurder. Is mijn medebewoner ook meeverzekerd op de inboedel?
Als de medebewoner is ingeschreven op het getroffen adres is deze meeverzekerd. Deze kan ook gebruik maken van de tijdelijke woonoplossing die wij bieden.
-
Ik heb een bedrijfspand met schade. Hierdoor kan ik mijn werkzaamheden (tijdelijk) niet meer uitvoeren. Vergoeden jullie mijn schade?
Nee, deze schade vergoeden wij niet. Bespreek deze schade met je verzekering.
-
Wat gebeurt er als er spullen gestolen worden uit mijn woning, terwijl het terrein is afgezet?
Hier kun je aangifte van doen bij de politie en je kunt de schade indienen bij je verzekering.
Vragen over de toekomst
-
Wat gaan jullie met het woongebouw doen?
Op dit moment is het nog onduidelijk hoeveel schade er aan de woningen is. Zodra we meer weten dan informeren we bewoners hierover.
-
Wat gaat er gebeuren met het gebouw nu er zoveel schade is?
We gaan het gebouw zo snel mogelijk veilig maken. En ondertussen maken we een versneld plan voor de toekomst van het woongebouw.
-
Wanneer weten jullie meer over hoe erg de schade aan mijn woning is?
Thorbeckestraat:
De schade aan de woning nemen we op als het pand veilig is. Hoe lang dit duurt weten we nog niet.
Burgemeester Hofmanplein:
Schadeaannemer QBuild neemt in week 45 (week van 4 november) contact op met bewoners om een schadeopname van de woning te plannen. Uit de schadeopname blijkt hoe erg de schade is en hoe lang het herstel gaat duren.
-
Kan ik tijdens de herstelwerkzaamheden in mijn woning aan het Burgemeester Hofmanplein blijven wonen?
Dat is afhankelijk van hoe groot de schade is. Je kunt dit bespreken met schadeaannemer QBuild.
Hulp/contact
-
Heb je hulp nodig van Slachtofferhulp?
Bel dan naar 0900 0101, kies voor optie 1. Zij zijn dagelijks bereikbaar tot 20:00 uur. Ook via de dokter kan je hulp krijgen.
-
Politie
Wijkagent Jasper Nootenboom
-
Meld misdaad anoniem
Anoniem betekent dat niemand weet wie je bent, zonder naam. Bel dan gratis naar 0800 7000. Of online via meldmisdaadanoniem.nl.
-
Hoe blijven jullie ons informeren?
Wij geven informatie via e-mail en sms. Ook organiseren we als het nodig is een bijeenkomst. Ook heb je een vaste contactpersoon voor het zoeken naar een nieuwe woning.
-
Wie zijn de contactpersonen?
Getroffen bewoners kunnen komende dagen bellen met Yvonne (medewerker Sociaal Beheer) 06 11 22 53 64. Voor overige vragen kan je terecht bij Natasja 06 22 69 31 92. Of mail naar Thorbeckestraat@woonstadrotterdam.nl.
-
Heb je last van je lichaam bijvoorbeeld door rook en schrik?
Maak dan een afspraak bij de dokter.
-
Wat als ik pas na langere tijd last krijg van emotionele of psychische klachten door de brand? Kan ik dan ook nog hulp krijgen?
Je kunt dan terecht bij Slachtofferhulp of je huisarts.
-
Ik had bezoek tijdens de brand. Deze persoon heeft ook klachten. Waar kan deze persoon terecht?
Deze persoon kan ook terecht bij slachtofferhulp of de eigen huisarts.
-
Ik ben ondernemer en heb ook hulp en advies op zakelijk gebied. Hoe en waar regel ik dat?
Hiervoor kun je terecht bij de Kamer van Koophandel of de gemeente.