Naar hoofdcontent

Direct Regelen

Vragen

Aanbod

Artikelen

Informatie & regelen

Over woonstad

landingpages-title

Populair

We konden helaas geen resultaten vinden voor '{{query}}'

Zoektips

  • Controleer de spelling
  • Kies een ander zoekwoord
  • Type in losse woorden 

Ik vind mijn huur te hoog, kan ik lagere huur aanvragen?

huurprijs huurverlaging regels aanvragen huuraanpassing

Sociale huurwoning (hier hoort ook Sociaal Plus bij)

Soms kun je een lagere huur aanvragen. In de wet staat hoe hoog de huurprijs van een sociale huurwoning mag zijn. Deze regels lees je in de afspraken voor woningwaardering.

Je kunt een huurverlaging aanvragen als:

• je de afgelopen 2 jaar een inkomensafhankelijke huurverhoging hebt gehad;
• en je huurprijs hoger is dan de huurtoeslaggrens.

Vrije Sector Huur

Als vrije sector huurder kun je een lagere huur aanvragen. Bijvoorbeeld als je ineens veel minder inkomen hebt, en je hierdoor de huur niet meer kunt betalen.

Als we je huur verlagen, is dit wel altijd tijdelijk. We gaan er vanuit dat je na een tijdje de huur weer kunt betalen.

Vraag je een lagere huur aan? Dan kijken we naar:

• De oorzaak. Bijvoorbeeld dat jouw inkomen of die van je partner onverwacht daalt, en je hierdoor moeite hebt om de huur te betalen.
• Waarom je inkomen daalt. Als je bijvoorbeeld ontslag neemt is dat voor ons geen reden om je huur te verlagen. Heb je er zelf niet voor gekozen, dan is het een ander verhaal.
• Wat je oplossing is. Een huurverlaging is altijd tijdelijk. We willen daarom weten wat je gaat doen om je situatie te verbeteren, zodat je uiteindelijk de huur weer kunt betalen.
• Andere mogelijkheden. Misschien heb je recht op geld-hulp vanuit de gemeente. Denk aan: bijzondere bijstand, WMO, of een tegemoetkoming woonlasten.

Lagere huur aanvragen

Denk je dat je recht hebt op een lagere huur? Stuur ons een e-mail.
met daarin:

• Het onderwerp: huurverlaging.
• Je naam, adres, en telefoonnummer.
• De reden: waarom vind je dat we jouw huur moeten verlagen?

Stuur deze documenten mee in de mail:
• Het uittreksel Basisregistratie personen (BRP). Dit is een overzicht van wie er op je adres woont. Je vraagt dit op bij de gemeente Rotterdam.
• Huidige inkomensgegevens van alle bewoners op je adres (kinderen tot en met 22 jaar tellen niet mee). Bijvoorbeeld: een loonstrook, pensioenoverzicht of een uitkering specificatie.

Heb je een vrije sector huurwoning? Leg dan ook uit waarom je inkomen daalt of is gedaald. Voeg eventueel een ontslagbrief toe. Beschrijf daarnaast wat je oplossing is: wat ga je doen om je situatie te verbeteren, zodat je uiteindelijk de huur weer kunt betalen?

Ben je ZZP’ er? De bovenstaande documenten kan je als ZZP’er niet altijd aanleveren. Andere opties zijn:

• Aangifte omzetbelasting van vorige maand.
• Verklaring van een administratiekantoor over het inkomen.

Aanvraag gedaan?

We beoordelen je aanvraag en sturen je hierover een bericht. Dit duurt ongeveer 3 weken.

Was informatie behulpzaam?

Opmerking:

{{ remark }}

Woonstad op je startscherm
Wil je de volgende keer gelijk ingelogd zijn? Installeer de app.