Mijn woning krijgt glasvezel. Wat betekent dat voor mij?
Je hebt een brief gekregen waarin staat dat jouw woning een aansluiting krijgt op het glasvezelnetwerk. Wil je hier meer over weten? Kijk hieronder of jouw vraag erbij staat. Ook op de website van gemeente Rotterdam staan veelgestelde vragen over glasvezel.
Wat zijn de voordelen van glasvezel?
Internet via glasvezel is snel, betrouwbaar en stabiel. Dat is fijn bij het thuiswerken, online tv kijken, gamen, videobellen, online winkelen, en nog veel meer. Nu is een aansluiting op glasvezel nog gratis, later misschien niet meer. Dus ook al gebruik je het nu niet, het is slim om alvast een aansluiting te nemen.
Moet ik betalen voor glasvezel?
Nee. Het aansluiten van jouw woning is gratis. Voor de diensten (internet, TV, telefoon) die je eventueel via glasvezel afneemt, betaal je wel. Je betaalt dan iedere maand voor je abonnement, net zoals bij je huidige aanbieder.
Moet ik overstappen op glasvezel?
Nee. Jij beslist zelf of je overstapt op een glasvezel-abonnement, of dat je bij je huidige aanbieder blijft. Het is wel handig dat je woning alvast wordt aangesloten op het netwerk. Zo kan jij of een volgende bewoner altijd makkelijk overstappen op glasvezel.
Moet ik meewerken als ik geen glasvezel wil?
Je hoeft geen glasvezel-abonnement te nemen, maar we willen wel dat je meewerkt. Alle woningen in een gebouw moeten namelijk worden aangesloten. De glasvezelkabel wordt van beneden naar boven getrokken, vaak via de meterkasten. Als de woningen beneden niet worden aangesloten, kunnen de bovenburen ook niet worden aangesloten.
Wat merk ik van het werk in mijn woning?
Dat verschilt per gebouw. Vaak komt de aansluiting voor glasvezel in de meterkast, maar soms kan het zijn dat deze in de woonkamer wordt aangelegd.
Ik wil de aansluiting in mijn woning, wat kan ik doen?
Soms kun je zelf met kabels de aansluiting vanuit je meterkast naar andere kamers in je woning verleggen. Of je vraagt de aanbieder van glasvezel dit voor je te doen. Wij kunnen dit niet voor je doen.
Ik wil een extra stopcontact in mijn meterkast, wat kan ik doen?
Wij kunnen dit niet voor je doen. Je mag zelf een extra stopcontact plaatsen. Vraag wel eerst toestemming aan ons voor deze ‘zelf aangebrachte verandering’.
Legt Woonstad zelf glasvezel aan?
Nee. De aannemers werken voor commerciële partijen, niet voor ons. De gemeente bepaalt samen met KPN T-Mobile, Delta Fiber en Open Dutch Fiber waar en wanneer zij glasvezel aanleggen en aanbieden. Wij werken hieraan mee omdat we graag willen dat al onze woningen worden aangesloten. Zo hebben onze bewoners toegang tot snel internet. Nu en in de toekomst.
Waarom vraagt de aannemer om mijn persoonlijke gegevens?
Wij mogen jouw gegevens niet delen met een commerciële partij. Dit staat in de privacywet. De aannemer moet daarom zelf jouw e-mail, adres en telefoonnummer vragen. Hiermee kan de aannemer een afspraak met jou maken voor de aansluiting.