Bewonerscommissie Gerdesia-midden en Woonstad Rotterdam werken aan een samenwerkingsovereenkomst
De bewonerscommissie van Gerdesia-midden en Woonstad Rotterdam gaan een samenwerkingsovereenkomst opstellen. Dat is deze zomer gezamenlijk besloten. In de samenwerkingsovereenkomst leggen we afspraken vast over hoe we met elkaar omgaan in de komende jaren en hoe de bewonerscommissie het belang van verhuizende bewoners kan behartigen.
We kunnen aan de slag
Tijdens de zomervakantie is er een vergadering geweest tussen de bewonerscommissie en Woonstad. Daarin hebben we de afspraak gemaakt dat we een overeenkomst maken met concrete afspraken over hoe we gaan samenwerken tijdens de sloop, nieuwbouw en verhuizing.
Volgende stappen
Gedurende de zomer hebben we veel bewoners persoonlijk gesproken over hun woonwensen. De komende tijd gaan we daarmee door. Ook stellen we een samenwerkingsovereenkomst op samen met de bewonerscommissie. De verwachting is dat we een keer per maand bij elkaar komen om die overeenkomst snel vorm te geven en te ondertekenen.
Sociale controle
De lege woningen worden beheerd door Ad Hoc leegstandsbeheer. Zo blijven de woningen in gebruik en kunnen we snel mensen verhuizen wanneer het werk gaat beginnen. In de tussentijd houdt onze huismeester goed in de gaten of de woongebouwen schoon, heel en veilig blijven. Hij zal ervoor zorgen dat bewoners die spullen laten staan die ook weer weghalen.
Verhuizen in twee stappen
We hebben alle bewoners gevraagd in welke periode ze willen verhuizen.
- Fase 1 – Tussen 1 augustus 2021 en 31 januari 2023
- Fase 2 – Tussen 1 januari 2023 en 30 juni 2024
57 bewoners willen verhuizen in Fase 1. 57 bewoners in Fase 2.
In deze periode van 18 maanden krijgen bewoners een urgentieverklaring waarmee ze voorrang hebben op een nieuwe woning. Als bewoners een huis hebben gevonden krijgen ze een verhuisvergoeding van 6334 euro.
Waar verhuizen bewoners naartoe?
27 mensen hebben inmiddels een nieuw huis geaccepteerd. Al deze mensen verhuizen naar de wijk waar ze graag willen wonen. Hieronder een overzicht tot nu toe.
Reparaties
Reguliere reparaties blijven we gewoon uitvoeren. Als bewoners klachten hebben over het reguliere onderhoud dan pakken we dat gelijk aan.
Bewonersonderzoek
Een bewonersonderzoeker gaat met iedereen in gesprek. Zij is onafhankelijk en gaat met bewoners praten over hoe het wonen is en hoe het verhuizen gaat. Op basis van deze gesprekken geeft ze ons advies over hoe wij bewoners nog beter kunnen helpen. De onderzoeker schrijft ook regelmatig een nieuwsbrief voor alle bewoners om te vertellen over wat ze hoort en ziet.
Meer weten?
Op onze projectpagina vindt je meer informatie over dit project.